Koning Triton loopt lichtplan door

Afgelopen vrijdag was Cultureel Centrum Den Herd in Bladel aan de beurt tijdens de finalistentour van Cabaretesk. Vooraf heb ik even met Edo Berger en Koning Triton (zie foto boven) besproken wat de speelvolgorde zou zijn. Koning Triton had nog alle avonden van de tour geopend en dus leek het me fair dat ik deze avond zou openen. Zo gezegd, zo gedaan.

Lage energie
Vooraf aan het optreden merkte ik dat ik op de één of andere manier niet zoveel energie had. Aangezien mijn optreden, buiten de liedjes om, bijna geheel op (het aanvoelen van) energie leunt, was dit ook merkbaar tijdens het spelen. De ‘wisselwerking’, waar ik het in mijn opening over heb, was minder sterk dan anders. Ik merkte ook dat ik tijdens het spelen af en toe dacht “wat zijn ze terughoudend”. Onzin natuurlijk. Blijkbaar was mijn concentratie minder en lukte het me daardoor moeilijker om echt contact te maken. Eigenlijk had ik moeten kijken wat ik nog meer kon geven tijdens het optreden. Door het gebrek aan energie lukte me dat moeilijker.

Ontstemde gitaar
Al met al verliep het optreden voor mijn gevoel wat moeizaam. Daar kwam nog bij dat bij het laatste liedje mijn gitaar plots totaal ontstemd bleek. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Een beetje bijstemmen lukte nog maar om nou te zeggen dat de gitaar daarna echt gestemd was: nee. Met een valse gitaar speelde ik dus het laatste nummer. Toen ik na de slotzin het podium afliep en de kleedkamer in, merkte ik dat ik helemaal leeg was. Op. En dat terwijl ik normaal juist vol energie het podium af stap.

Wat heb ik hier van geleerd?
– vooraf aan een optreden genoeg rust nemen
– een half uur voor een optreden nog iets eten (bijv. een banaan)
– altijd een stemapparaat voor de gitaar in de buurt hebben (heb ik gisteren gekocht)
– het is erg fijn als de zaal even door een presentator opgewarmd wordt voor de eerste act
– een verhoogd podium schept een fysiek en mentaal grotere afstand tot het publiek dan gelijkvloers

Maar dan…
Zaterdag was De Eendracht in Gemert aan de beurt. Edo kon er niet bij zijn en dus viel ‘halve finalist’ Sytse Wilman voor hem in. Sytse opende, ik ging als tweede en Koning Triton mocht deze keer afsluiten. Ramses kwam onverwachts ook nog langs waardoor we nu ook een echte presentator van de avond hadden. Mooi. Geluids- en lichtman Serge was met vakantie en dus viel Rens voor hem in.

Grieks of Chinees
Na het soundchecken was het tijd voor een etentje in een lokaal restaurant. We hadden hierbij de keus uit de Gemertse Griek of de Gemertse Chinees. Op basis van het criterium ‘loopafstand’ hebben we toen voor de Griek gekozen. Omdat we maar beperkt de tijd hadden werd aan de mensen van het restaurant doorgegeven dat de maaltijden wat ons betreft direct ‘door mochten komen’. En dat gebeurde ook vrij snel. 😉

Alles aanwezig
Weer terug in de Eendracht werd de avond door Sytse geopend. Tijdens zijn optreden at ik rustig een banaan en had eerder al het nieuwe stemapparaat op mijn gitaar geklemd (ja, gelijk toepassen die geleerde lessen 😉 ). De luxe van een presentator was erg fijn en daarbij kwam dat De Eendracht over een gelijkvloers podium beschikte. Eigenlijk was alles dus aanwezig om er een mooi optreden van te maken. En dat werd het ook.

Mooi
Doordat het podium gelijkvloers was kon ik makkelijk op mensen afstappen. Ook het aanzetten van het zaallicht tijdens de voorstelling zorgde voor reacties vanuit het publiek. Mooi. Direct bij de opening van mijn voorstelling kwamen de eerste reacties al. Het publiek had er zin in. Prachtig ook dat een oudere man op de tweede rij een zin uit mijn openings-scene spontaan afmaakte. Leuk.

Nieuwe volgorde en ander materiaal
‘s Middags had ik nog besloten om de speelvolgorde aan te passen en een ander openingsliedje te spelen. En het werkte. Prachtig. Direct bij de eerste zinnen van het liedje al een volle lach. Ook merkte ik wat het effect was van de nieuwe volgorde qua energie. Ik had nu een rustig liedje in het midden geplaatst en merkte in de scene daarna het effect daarvan. Niks negatiefs, maar wel een andere energie dan ik gewend was. Ook goed om te weten.

Iedere optreden een les
Ik beschouw ieder optreden nu als een kans om te leren. Erg fijn is dat m’n vriendin regelmatig komt kijken. Op weg naar huis bespreken we dan in de auto hoe het optreden liep. Wat sterk was, wat beter kon en wat ideeën zijn voor een volgende optreden. En natuurlijk ook veel nagenieten van grappige gebeurtenissen tijdens de optredens. Mooi.

Mijn gitaar aan het stemmen op het podium van De Eendracht in Gemert
Gitaar stemmen in De Eendracht in Gemert
foto gemaakt door Sytse

Henny Huisman hangt te pronken in de kleedkamer
Henny Huisman pronkt aan de muur

2 COMMENTS

  1. zelf heb ik altijd de angst dat het saai wordt, steeds helzelfde – juist dit soort eventualteiten zijn heerlijk om intuitief & impulsief op in te spelen! Xou valse snaar gebruiken, volledig uitnutten: o.a. door liedtekst te improvsieren over ontstemd, stemming in zaal, verkiezingen, valsspelers etc en anderszins stemknop te verheffen tot belangrijkste ding, daar de muziek mee te maken (afijn is schuif graag aan drawbars van mijn Hammond + oscillatoren van mijn minimoog, dat scheelt)

  2. @Wenzel: Je hebt gelijk.
    Die ‘fout’ had ik uit kunnen buiten.
    Op dat moment zag ik het als iets dat mijn optreden in de weg stond terwijl het eigenlijk een mooie kans was.
    Bedankt voor je tip! 😉

    PS Ik zal je aanbod om toetsen te doen onthouden.
    Misschien dat het van pas gaat komen bij een volgend muzikaal project.