De titel van dit bericht is nog geen realiteit…
Maar met jouw hulp kan het zomaar ineens realiteit worden.

Waarom zou je meehelpen?

1. Papierbesparing
Er is een enorme papierbesparing in Nederland mogelijk. De Telefoongids/Gouden Gids is verantwoordelijk voor ‘minder dan 0,5% van de jaarlijkse papierconsumptie in Nederland’. Dit is in de Telefoongids/Gouden Gids zelf te lezen. De tekst doet het voorkomen alsof ‘minder dan 0,5% van de jaarlijkse papierconsumptie in Nederland’ heel weinig is. Maar ‘minder dan 0,5%’ van een enorme hoeveelheid papier is nog steeds heel erg veel papier.

2. De Telefoongids/Gouden Gids is overbodig
Daar komt bij dat het in de huidige tijd achterhaald is om een telefoonnummer in een papieren gids op te zoeken. (Mobiel) Internet maakt dat iedereen op ieder moment actuele gegevens kan opvragen. Dat is sneller, milieuvriendelijker, goedkoper en biedt betere resultaten.

3. Het is een kleine moeite
Zowel het opzeggen van de Telefoongids/Gouden Gids als het doorsturen van dit bericht is een kleine moeite.

Hoe jij kan helpen

1. Zeg direct de papieren Telefoongids/Gouden Gids op
Het opzeggen is zo geregeld. Vul even dit formuliertje in en klaar.

2. Deel dit bericht
Stuur dit bericht door aan je vrienden, kennissen en collega’s via twitter, Facebook, email of Hyves.
De snelste manier om dit te doen is door gebruik te maken van de twitter en facebook icoontjes boven dit bericht.

12 COMMENTS

  1. Onlangs een vragenlijst voor TNS/Nipo ingevuld voor dit onderwerp… De strekking van mijn antwoorden waren in lijn met bovenstaand bericht. Heb het meteen ingevuld en zal ‘m zo even retweeten.

  2. hele tijd terug al laten weten dat ik papier gids niet wil, 2 weken terug toch ontvangen.
    dat een papieren gids achterhaald is, wil ik trowens bestrijden. er zijn nog genoeg mensen, hele generaties, die niet gewend zijn aan computers en/of internet. voor hen is een papieren gids wel belangrijk.

  3. @anja: Dat lijkt me helemaal vervelend.
    Dat je het formulier invult en dat je de gids dan toch krijgt.

    De telefoongids is voor heel veel mensen wel achterhaald. Er is inderdaad nog een groep die niet gewend is aan internet/computers. Voor die groep kan de gids nog waarde hebben. Maar dat is een groep die langzaamaan zal verdwijnen.

  4. Graag wil ik namens De Telefoongids BV, uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids, reageren op bovenstaand bericht. Wij willen het mensen zo makkelijk mogelijk maken om onze database te gebruiken. Uit maandelijks onderzoek van TNS NIPO blijkt dat de papieren gids iedere maand door een groot aantal Nederlanders wordt gebruikt: ruim 6 miljoen mensen. Dat is de reden waarom wij deze ook blijven verspreiden. Daarnaast wordt ook veel gebruik gemaakt van onze online en mobiele diensten.

    Mensen die de gids niet meer willen ontvangen kunnen zich natuurlijk afmelden via http://over.detelefoongids.nl/klantenservice.html, onze klantenservice (020 408 6400) of door het formulier in de papieren gids in te sturen. De volledig formulieren verwerken wij. Men moet hierbij wel rekening houden met het feit dat in veel regio’s het logistieke proces al in gang gezet kan zijn terwijl de afmelding nog in verwerking is. Wij garanderen dat bij de volgende verspreidingsronde deze adressen verwerkt zullen zijn.

    M.v.g. De Telefoongids & Gouden Gids

  5. @De Telefoongids & Gouden Gids: Bedankt voor je reactie.

    Ik ben wel benieuwd wie het is die dit bericht geplaatst heeft?
    Ik praat graag met mensen…. 😉
    Een naam is dan handig.

    Ik denk dat het verspreiden van De Telefoongids/Gouden Gids eigenlijk op een heel andere manier zou moeten plaatsvinden.
    Namelijk door de ontvangers expliciet te vragen of zij de gids wel WILLEN ontvangen.
    Nu krijgt iedereen die zich niet afmeldt een gids thuis.
    Dat is zenden zonder te vragen.
    Wanneer expliciet om toestemming gevraagd zou worden dan is mijn vermoeden dat het aantal nog te verspreiden papieren telefoongidsen enorm zal dalen.

    En eerst even vragen is wel zo netjes, toch? 🙂

  6. Ik verbaas me al jaren over die veel te dikke boeken elk jaar voor mijn deur. Omdat ik het zonde vind ze meteen bij het oud papier te smijten vervang ik de oude editie voor de nieuwe op een plank in de meterkast. Maar kijken erin doe ik alleen als internet is uitgevallen en ik toevallig net een tel. nr. zoek. En geloof me, dat komt niet vaak voor.

    Een opt-in lijkt me inderdaad beter dan een opt-out. Hoepel op met die onzin boeken! Zijn gewoon niet meer van deze tijd.

    En als je er in adverteert betaal je veel te veel! (ik spreek uit ervaring). Dus wellicht een idee om het midden- en kleinbedrijf op te roepen niet meer te adverteren in de Gouden Gids maar op internet via bijv. Google? Dan kan dat gele gevaarte alvast weg 😉

  7. De telefoongids/goudengids verdient wel een +1 met het reageren hierop. Menig bedrijf dat haar gezicht in het zand steekt!

    Toch wil ik de gids nog steeds niet (meer) ontvangen…

  8. @dirk-jan: Om het geven van een reactie als een pluspunt te zien vind ik overdreven.
    Reageren is wel het minste dat bedrijven kunnen doen.
    Dat veel bedrijven dit niet doen vind ik ronduit triest en een gemiste kans.

    Ik zou het pas echt sterk vinden als de Telefoongids ook daadwerkelijk in zou gaan op de suggesties en de reacties die hier gegeven zijn.

    Dus waarom kiezen ze er niet voor om eerst toestemming te vragen of iemand de gids WIL ontvangen?
    Als onderzoek uitwijst dat mensen de gids echt willen hebben dan is er toch niets te vrezen?

    Telefoongids/Gouden Gids… Jullie reactie?