Ook fijn dat jij er bent!

Deze uitspraak kwam ik vanochtend tegen.
“Welkom, fijn dat je er bent!”
Terwijl ik er een foto van maakte liep een jongen voorbij die op cynische toon de zin herhaalde.
Het meisje dat achter hem aan liep vulde dit op dezelfde toon aan met “Ik moet er bijna van huilen.”
Een aantal jaar terug zou ik misschien dezelfde cynische houding hebben gehad bij het zien van deze zin.
Maar inmiddels denk ik anders en handel ik daardoor anders.
Een positieve boodschap doet namelijk iets met je.
En zeker als je vaker zulke boodschappen ziet.
Hoe denk je dat reclame werkt?
Herhaling.
Telkens een boodschap koppelen aan een bepaald gevoel of een bepaalde situatie.
Als je daar vaak genoeg mee geconfronteerd wordt gaat het in je systeem zitten.
Zonder dat je je daar bewust van bent.
Bedrijven gebruiken die techniek om aankoopgedrag te beïnvloeden.
“4 uur cup-a-soup, dat zouden meer mensen moeten doen”
Hoewel ik eerder geen soep at op het werk kwam daar toch ineens de behoefte om om 4 uur soep te eten.
Hetzelfde geldt voor kinderen tijdens hun opvoeding.
Als je maar vaak genoeg verteld wordt dat iets ‘niks voor jou is’ dan gaat dat in je systeem zitten.
Je gaat geloven dat dat niks voor jou is.
De kracht van de herhaling.
Maar wat als we die kracht nu op een positieve manier gaan gebruiken?
Bijvoorbeeld door ‘de publieke ruimte’ te gebruiken voor stickers met inspirerende teksten.
Of door inspirerende t-shirts te dragen.
Als we dat nu eens gingen doen.
En wat als je dan iedere dag minstens 10 keer zulke teksten voorbij zou zien komen…
Volgens mij doet dat iets met mensen.
Volgens mij laat dat mensen anders denken.
En anders denken leidt tot andere woorden en andere daden.
En een andere wereld.
Simpel.

Nu de vraag:
Welke inspirerende zin heb jij vandaag met iemand gedeeld?
En op welke manier denk je dat zulke zinnen onderdeel uit kunnen gaan maken van het straatbeeld?

12 COMMENTS

  1. Iedere dag wens ik mensen een ‘dushi’ dag – Have a DUSHI day! Niet vanwege de commerciële content, maar omdat ik via die weg die persoon een dag toewens vol liefde, talent, wijsheid en vreugde. Daar sta ik voor.

    Ik geloof er inderdaad ook in dat als je de dingen positief benadert het een soort mindset wordt. Iemand heeft mij ooit gezegd dat je moet proberen “vooruit-taal” te spreken. Een taal waarin alle negatieve associaties weggelaten worden. Is erg lastig, maar wel erg verhelderend. Nee dat zeg ik dus verkeerd; dat is een uitdaging die de dagen helderder maken.

  2. @bas: Thnx voor je reactie.

    Have a DUSHI day vind ik zelf niet zo’n handige zin om te promoten omdat je eerst moet gaan uitleggen wat DUSHI is.
    Ik ben meer op zoek naar zinnen die een positieve impact hebben en direct te begrijpen zijn.
    Dat communiceert wat makkelijker… 😉

    En hoe denk je inspirerende zinnen onderdeel te maken van het straatbeeld?

  3. Ik zeg nogal eens “goede vandaag” i.p.v. goede morgen om mensen er bewust van te maken wat ze daadwerkelijk zeggen. Dit wordt vrijwel altijd ook als “leuk / positief” ervaren.

  4. @martijn

    De zin gebruik ik vaak in mail. En ik moet zeggen, heel vaak krijg de spontane reactie “Have a DUSHI day yourself”met meerdere !!!! terug. Bij die mensen komt de zin wel binnen. Natuurlijk als je het zomaar spontaan tegen iemand roept, zal hij of zij je niet begrijpen. Het moet dus passen in de content.

    Zelf vind ik de (jouw wel bekende) zin “Ik ben geweldig! Jij trouwens ook…” een fantastische zin. Dekt naar mijn mening alles van hoe we met onszelf en elkaar om moeten gaan.

    De beste manier om deze manier van communiceren wereldkundig te maken is door het gewoon te doen. Gewoon te zeggen. T-shirts, abri’s en billboards werken goed, nu nog gewoon durven zeggen.

    Goede vandaag!

  5. @dirk-jan: Uit de routine halen dus..
    Goede vandaag.
    Nog niet eerder gehoord. 🙂

    @bas: “Ik ben geweldig, jij trouwens ook” vind ik ook een mooie zin.

    Je zegt dat het beste is door het gewoon te doen.
    Klopt.
    Goed voorbeeld doet goed volgen.
    Al denk ik dat de impact van ondersteunende uitingen in het straatbeeld groter is dan je misschien wel denkt…

    @allebei: Goede vandaag en wist je trouwens dat ik geweldig ben en jullie ook?! 😉

  6. Er kan natuurlijk ook een tournee van gemaakt worden waarna we kunnen kijken of er nog verschillen zijn tussen, Limburgers, Brabanders, Zeelanders, Z Hollanders, N Hollanders, Utrechtenaren, Gelderse, Groningse, Overijselse, Flevo’s, Drenthen en Friesen…

    Indien het idee door zou gaan heb ik evt. een auto ter beschikking waarin we met 5 man in passen… 🙂

  7. @dirk-jan: Klinkt erg goed…

    Het martijnvanosch team komt naar je toe deze zomer!!!
    Ik moet dan wel eerst even een goede videocamera kopen.
    Ben al aan het rondkijken maar ben er nog niet helemaal uit.

    Misschien deze: Panasonic TM700.
    Hier een voorbeeld van wat deze camera kan:
    http://vimeo.com/12907355

  8. @martijn @dirk-jan

    Heren we gaan dit doen. Touren lijkt me cool, maar laten we in ieder geval met een camera een keer op Utrecht CS gaan staan. 10 aug ben ik daar al, dus ik kan.

    En anders prikken we een datum in sept. In ieder geval ik ben erbij.