De titel van bovenstaande video is “If You Don’t Understand People, You Don’t Understand Business”.
Het woord ‘business’ kan makkelijk vervangen worden door het woord ‘life’.
Eigenlijk gaat het hele betoog dus gewoon over hele menselijke dingen.
Zoals vertrouwen.
Waarom het woord ‘business’ daarbij van belang is, is mij een raadsel.
Misschien dat de lezing daardoor makkelijker voor een hoge prijs geboekt wordt.
Maar juist de term ‘business’ is waar het fout gaat.
Er is geen zakelijk.
Er zijn gewoon mensen die met elkaar dingen doen.
Die iets gaan maken of iets bespreken.
Gewoon mensen.
Dus de volgende keer dat iemand zegt:
“Maar als we het zakelijk bekijken…”
dan onderbreek je hem of haar en zeg je
“En als we dat nou eens NIET doen? Als we het nou eens NIET zakelijk bekijken?”
Als je de situatie namelijk niet zakelijk bekijkt dan blijft er maar een manier over om naar de situatie te kijken:
Menselijk.

7 COMMENTS

  1. Geldt ook voor term ‘professioneel’. Blijkbaar is ‘niet’ professioneel, rommelig, chaotisch, menselijk…. en professioneel distantieer je je compleet van enig menselijke invloed. Doe dingen volgens etiketten, regelgeving, afspraken, o wee als je enig menselijke emotie laat blijken.
    Tenminste, dat is in ICT vooral het geval. En dat terwijl professioneel veelal betekent dat je iets ‘voor je professie doet’, er ‘geld voor krijgt’, en omdat je er geld voor vraagt, doe je dingen ‘beter’ (??) …

    Wat is een bijv. een ‘professionele werkhouding’? En waarom is dat ‘beter’? En… waarom, als het zo goed is, is het zo moeilijk vol te houden? Ik ken geen enkel bedrijf waar men ‘altijd’ professioneel werkt, want blijkbaar schijnt men steeds te moeten aangeven ‘dat men professioneel werkt’, en moeten werknemers op cursussen en zichzelf ‘veranderen’ om professioneler te worden…. Als dingen fout gaan, is het eerste wat men wil veranderen… ‘we moeten volgende keer het professioneler aanpakken…’ (en volgende keer gaat het weer fout, en dan herhaalt die cyclus zich weer… )

  2. @JePe: Thnx voor je reactie…

    Mooi betoog en terechte vragen.

    En hoe denk je dat we daar wat losser van kunnen komen, van die vraag om ‘professioneel’ te zijn?

  3. haha, ja das een goeie…. Je gebruikt het zelf nl ook vrij snel als je mensen wil overtuigen of iets meer ‘krachttaal’ wilt gebruiken.
    Voor ons fotografen is ‘professioneel’ bedacht om onderscheid te maken in bijv. camera model, wat meestal inhoud dat ze ‘zomaar’ meer geld kunnen vragen. Als wij fotografen roepen dat we ‘professioneel’ bezig zijn, houdt dat meestal in dat mensen bereid zijn er voor te betalen.

    maar binnen ICT is het een beetje een non-woord… je bent al professional als je in de ICT zit, dus roepen dat je ‘professioneel’ bezig bent, is een beetje onzinnig.
    (PS als fotograaf roepen dat je ‘professioneel’ bent is ook wat onzinnig, gaat om de foto’s… met professionele instelling cq apparatuur maak je nog niet automatisch goeie foto’s, maar goed…. 😉 )

  4. Toevallig gisteren gereageerd op een discussie op linkedin. Hierbij was de vraag wat je moest doen als jouw concurrent haar prijzen verlaagt. Iedereen liep over met opmerkingen van appels met peren vergelijken. Oftewel men was enkel bezig met product en prijs en niet om wat zijn/haar klant nou echt zocht…