Deze week ben ik gestart met het geven van ‘Creative Leadership’ aan de KABK in Den Haag.
Tot en met half december zal ik wekelijks met de 3e jaars Interactive/Media/Design studenten aan de slag gaan.

Docentenoverleg
Om de omgeving, het gebouw en de collega’s te leren kennen was ik afgelopen maandag al naar Den Haag afgereisd om het docentenoverleg bij te wonen.
Tijdens dit overleg gaf ik aan dat ik de studenten zichzelf wilde laten beoordelen.
Ik zou dus geen cijfers gaan geven.
Mooi was het om te merken dat de afdeling hiervoor open stond.
Opvallend vond ik de uitspraak van een collega die zei:
“I don’t think it’s a good method.
If you let them grade themselves then I think no student will fail.”

Een prachtige uitspraak die veel duidelijk maakt.
Het geeft aan dat de studenten gezien worden als mensen die niet in staat zijn hun eigen voortgang te beoordelen.
Ik denk dat studenten juist heel goed zijn in het beoordelen van hun eigen voortgang.
Zelf weet ik namelijk het beste van iedereen of ik echt moeite heb gedaan om iets te bereiken.
Zelf weet ik ook het beste van iedereen welke overwinningen ik op mezelf heb behaald.
Niemand kan dat zo goed als ikzelf.
Maar als heel mijn leven lang anderen dat telkens voor mij doen dan ga ik geloven dat zij het weten.
En dat ik het niet weet.
De manier om hier verandering in te brengen is:
Leer studenten hoe ze hun eigen voortgang kunnen beoordelen.
Leer ze hoe ze zelf richting kunnen geven aan hun eigen ontwikkeling.
Leer ze om het belang van hun eigen ontwikkeling in te zien.
Kortom: Leer ze creatief leider te zijn.
Hier versta ik onder:
Mensen die op hun eigen manier bewust invulling geven aan hun creaties en hun manier van leven.
Mensen die zelf bewust kiezen voor wie ze zijn en wat ze willen brengen op deze wereld.
Ik geloof dat zulke mensen als vanzelf anderen zullen inspireren hetzelfde te doen.
Met het vak ‘Creative Leadership’ wil ik onderzoeken op welke manier dat in de praktijk te brengen is.

En de rol van docent dan?
Die rol zal blijven maar de inhoud zal veranderen.
Die is al aan het veranderen.
Vaardigheden zijn namelijk heel makkelijk ook online aan te leren.
Zo heb ik zelf al een paar cursussen gevolgd bij Lynda.com.
Ik kies dan zelf wanneer ik wat leer, op mijn tempo, thuis, met mijn apparatuur.
En niemand die zegt dat ik iets fout doe, ik mag gewoon zelf experimenteren.
Mocht ik tegen iets aanlopen dat ik niet begrijp -> Google en/of twitter.
Vrijwel altijd is er al iemand geweest die diezelfde vraag heeft gehad.
Simpel…
Door deze ontwikkeling zullen er meer varianten van onderwijs komen.
Combinaties van online en offline.
En de lokaties en faciliteiten zullen ook gaan veranderen.
Leren zal steeds meer op spelen gaan lijken.
De omgeving zal daar op aan gaan sluiten.

Het vak ‘Creative Leadership’ in de praktijk
Ik geloof in openheid, in plezier hebben, in doen…
Met die gedachte ben ik aan de slag gegaan om het vak vorm te geven.
Bij ‘Creative Leadership’ gaat het om het aanleren van een houding.

Plezier
De creatie doet er eigenlijk niet toe.
‘Creative Leadership’ draait immers om het proces, niet om de creatie.
De creatie mag alles zijn.
De opdracht voor tijdens de les is dan ook ‘maak iets dat je echt WIL maken‘.
Prachtig om te beleven dat dat dan ook echt alle kanten op schiet:
Van professionele paintballguns tot iPad games tot 3D motoren.
Ook heeft de groep inmiddels al een naam voor zichzelf bedacht: WhaleShavers. ๐Ÿ™‚

Openheid
Door open te zijn over alles ontstaat er verbinding.
Die openheid pas ik zelf toe door mijn ervaringen hier te delen.
Voor de studenten heb ik een online omgeving gecreรซerd die datzelfde nastreeft.
Op Fresh Creation zullen alle studenten minimaal 1 keer per week de status en bevindingen rondom hun project delen.
Deze verslagen zijn door iedereen in te kijken.
Ook door mensen die niet bij de klas horen.
Op die manier kunnen er spontane verbindingen ontstaan met mensen die totaal niets met ‘Creative Leadership’ te maken hebben maar die wel geboeid zijn door de stappen die de student zet of door de creatie die hij aan het maken is.

Doen
Alle creaties ontstaan door gewoon maar iets te gaan doen.
Als datgene wat je maakt niet tot een beoordeling leidt dan ben je vrij te doen wat je wil.
Spelen dus.
Ontdekken.
En zoals altijd geldt: fouten zijn geweldig. ๐Ÿ™‚

Improviseren
Ik ben benieuwd wat er allemaal de komende 7 weken nog gaat gebeuren.
Aangezien dit vak voor mijzelf ook helemaal nieuw is zal ik veel moeten improviseren.
In feite doorloop ik als docent dus exact hetzelfde proces als de studenten.
Zij maken creaties op het gebied van Interactive/Media/Design en doen daarvan verslag op Fresh Creation.
Ik maak een nieuw schoolvak en doe daarvan verslag op deze website.
De eerste les was in ieder geval al een mooie ervaring.

2 COMMENTS

  1. Studenten zichzelf laten beoordelen: briljant! Hoe beter kun je leiderschap laten (be)oefenen en ook voorbeeld zijn als docent naar collega’s. Respect! U is een inspiratie ๐Ÿ˜€