De tijd vliegt.
Het is nu alweer 27 november.
Het semester dat ik nu Creative Leadership aan de KABK geef is alweer bijna voorbij.
Komende donderdag gaan we met de hele groep een workshop doen bij Knowmads.
Dan hebben we nog een les op donderdag 8 december en dan zijn op 15 december al de eindpresentaties.

Ik zie veel mooie dingen gebeuren in de lessen:
Jeffrey die met veel enthousiasme zijn ruimteschip aan het bouwen is.
Vincent die al meerdere concepten voor mobiele apps heeft uitgewerkt.
Varun die durft te wisselen van project om zo voor meer kwaliteit te kiezen.
Andrew die nu meer van zichzelf laat zien in zijn online updates.
Alex die bij Mendel en Varun om hulp durft te vragen voor het maken van zijn muziekvideo.
Mendel die erg betrokken is bij wat anderen maken en in de les veel idee├źn deelt.
Menno die zomaar een Marshall versterker regelt voor de gastpresentatie van Marco.
Prachtig.

Ik merk tegelijk dat een paar studenten moeite hebben met het loslaten van cijfers en dwang.
Ik merk dat ik zelf soms ook moeite heb om dit los te laten.
Ik wil die leraar niet zijn die gaat ‘dreigen’ met onvoldoendes om mensen aan de slag te krijgen.
Daar geloof ik niet in.
Dus dat doe ik ook niet…
Tegelijk merk ik dat de voortgang van sommige projecten binnen mijn vak in de verdrukking raakt door vakken die wel keiharde deadlines en afronding van projecten eisen.
Dat dit gebeurt kan ik de studenten niet kwalijk nemen.
Tegelijk vind ik het wel jammer om te constateren dat het voor sommigen zo werkt.
Zoals ik eerder aangaf lijkt voor mij de oplossing hiervoor om dit vak los van een school te gaan geven.
Dus op basis van vrijwillige inschrijving, zonder cijfers en in een omgeving die niet volledig op het behalen van voldoendes berust maar waar er tijd genoeg is om fouten te maken en iedere stap met aandacht te zetten.
Op die manier krijgt echte creativiteit de kans om te groeien.
Wat denken jullie?
Suggesties, vragen en opmerkingen zijn meer dan welkom.