Afgelopen donderdag was de laatste les van het vak Creative Leadership dat ik aan de KABK in Den Haag geef.
Een week eerder was er geen les maar een uitstapje naar Knowmads voor een workshop over ondernemen.
Komende donderdag zijn de eindpresentaties en op de 19e zijn de collectieve evaluaties.

En wat vonden jullie er van?
Afgelopen donderdag heb ik de studenten gevraagd om het vak Creative Leadership te evalueren.
Wat vonden ze fijn en niet fijn aan het vak en hoe kan het verbeterd worden?
Verder heb ik ze gevraagd een cijfer te geven voor het vak.
Daarna heb ik ze gevraagd mij persoonlijk te evalueren.
Ook daar de vraag: wat vonden jullie fijn en niet fijn en waar liggen mijn verbeterpunten?
“Please be brutally honest, that’s the fastest way for me to learn” zei ik.
Ook heb ik ze gevraagd een cijfer voor mijn rol te geven.

Opvallend vond ik het hoe serieus alle studenten de vragen gingen beantwoorden.
Het was helemaal stil in de klas en iedereen nam echt de tijd om een review te schrijven.
Erg fijn… Dank!!!

Uitslag
Inmiddels heb ik de feedback en de cijfers doorgenomen.
Gemiddeld cijfer voor het vak : 7,2
Gemiddeld cijfer voor mijn aandeel in het vak : 7,6
Mooi.
Wat het belangrijkste is, is dat ik van mezelf weet dat ik mijn best heb gedaan om er iets moois van te maken.
Aangezien dit de eerste keer was dat ik het vak gaf en dat het ook de eerste keer was dat ik voor de klas stond was het een drievoudige uitdaging:

* wat is Creative Leadership precies?
* met welke lesvorm kan ik Creative Leadership overdragen?
* op welke manier wil ik voor de groep staan / met de groep omgaan?

Op alle vlakken was het soms zoeken.
Dit krijg ik ook terug in mijn feedback van de studenten:
“more practical stuff”
“create assignments which would be interesting to do with concentration on process and result”
Iets meer structuur kan dus geen kwaad.
De voornaamste vaste structuur binnen het vak was het wekelijks schrijven van online project-updates.
Sommigen vonden het schrijven van de updates erg fijn, anderen ervaarden dit als stressvol.
Tijdens de lessen werd er vooral gebrainstormd over de volgende te zetten stappen.

Mooie opmerkingen
Mooi om de reacties over mijn rol te lezen.
“positive, energetic, collaborative”
“it would have been nice to have a full term course with you”
“understanding”
“at times it was like working in a team instead of a teacher/student environment”
“positive attitude”
“open to a lot of things”

Voornaamste punt van kritiek was dat ik me soms wat harder mocht opstellen in de klas.
Dat is inderdaad een punt voor mezelf om aan te werken.
Grootste uitdaging daar is de confrontatie aan te gaan en toch de verbinding te houden.
In verschillende situaties ben ik mezelf op dat vlak aan het ‘trainen’.
Dank voor jullie input!

Korte samenvatting van het vak
Inzet van het vak Creative Leadership is het bewust worden van het creatief proces.
Wanneer je je bewust wordt van je eigen creatief proces (op welk vlak dan ook) dan kun je beslissingen gaan nemen om dat proces aan te passen.
Wanneer je je niet bewust bent van je creatief proces dan blijf je in dezelfde patronen hangen.
Dat kan er voor zorgen dat er erg veel creatieve energie verloren gaat.
Het enige dat je dan doet is op een automatische manier reageren op de wereld buiten je.
Je leeft vanuit reactie in plaats van vanuit creatie.
Door je eigen invloed op het creatief proces in te zien kun je langzaamaan een verschuiving laten plaatsvinden en het leven vanuit creatie in gaan vullen.
Dat is Creative Leadership: het invullen van het leven vanuit creatie.