Afgelopen zondag heb ik auditie gedaan bij het Leids Cabaret Festival.
De voornaamste reden voor mij om deel te nemen is dat alle finalisten een finalistentour mogen doen.
Dat betekent dat er tussen maart en juni dit jaar zo’n 50 optredens in theaters door heel Nederland zijn.
En dat betekent veel mogelijkheden om materiaal uit te proberen en dus te spelen. 😉

Voorbereiding voor auditie
De dingen die ik doe laat ik steeds meer leiden door de vraag of ik er wel echt ZIN in heb.
In 2010 won ik de publieksprijs en de juryprijs tijdens cabaretfestival Cabaretesk.
In eerste instantie leek het mij toen logisch om in 2011 al aan het Leids Cabaret festival deel te nemen.
Maar toen de inschrijving van dat jaar voorbij kwam had ik helemaal niet het gevoel dat ik dat echt wilde.
En dus liet ik het aan me voorbij gaan.
Dit jaar was het anders.
Ik had al een tijd niet meer voor publiek gespeeld en dus was ik wel benieuwd naar wat er zou gaan gebeuren.
De voorbereiding bestond voor mij voornamelijk uit het samenstellen van een voorstelling van 20 minuten waar ik wel benieuwd naar was.
Er was bestaand materiaal en er diende zich ook nieuw materiaal aan.
Het echt actief doornemen van het materiaal begon eigenlijk pas nadat ik terug was uit New York.
Gewoon thuis in de huiskamer een aantal keer de set doorspelen en dan kan kijken wat voor mijn gevoel klopt (en wat niet).
Op basis daarvan ontstond een set die goed voelde.
En die nog verder kon groeien.

Feest!
Ik vind het leuk om experimentjes te doen.
Vooral experimentjes die patronen doorbreken.
En dus leek het mij leuk om de avond VOOR de auditie al met mijn vriendin de afloop van de auditie te gaan vieren.
Want waarom zou je alleen iets ACHTERAF mogen vieren?
En dus heb ik ‘n tafel in ‘n restaurant gereserveerd en zijn we op zaterdag mijn auditie van zondag gaan vieren.
In gedachte zie ik dan al mijn onderbewustzijn dat helemaal in de war is:

“He? Auditie vieren? Maar die is morgen toch pas? Hallo! Zo hoort het niet hoor. Je kent de regel toch: eerst iets presteren en dan pas genieten! Het zou een mooie rotzooi worden als iedereen zomaar een beetje gaat zitten genieten VOORDAT hij iets gepresteerd heeft!”

Die gedachte aan dat onderbewustzijn dat op dat moment totaal in de war is… dat vind ik mooi.
Alleen om die reden was het etentje al helemaal geslaagd. 🙂

En dan de auditie nog
Om 15:15 moest ik in Leiden in Societeit de Burcht optreden.
Ik merkte dat ik in vergelijking met de voorronde van Cabaretesk veel rustiger was.
Toen ik rond 14:30 aankwam schrok ik nog wel even door de setting van de auditie.
Ik had me een soort van klein theatertje voorgesteld maar het was meer een grand cafe met een klein podium.
En het zat bomvol.
Even overwoog ik nog m’n te spelen set aan te passen.
Maar toen bedacht ik me: “Nee, dit is wat ik hier wilde spelen. We gaan het gewoon zo doen.”
Niet veel later stond ik op het podium.
Een muisstil publiek dat 360 graden om me heen zat.
Even ademhalen en dan … spelen maar.
En het ging lekker.
Regelmatig stond ik te wachten tot het publiek was uitgelachen zodat ik met m’n verhaal door kon. 🙂

Nieuw materiaal
De tweede helft van mijn auditie was extra spannend.
Dat was namelijk volledig nieuw materiaal.
Ik had het nog nooit voor iemand gespeeld.
Zelfs mijn vriendin kende dat verhaal nog niet en hoorde het die middag voor het eerst.
Binnen dit verhaal waren er verschillende punten die sterker konden.
Dat besefte ik me tijdens het spelen.
Kansen om te groeien dus.
Tegelijkertijd kwam het verhaal wel bij het publiek aan…
Dat was ook goed te merken bij het slotapplaus.
Wow…
Mooi.

Bedankt
Heddy bedankt voor de relaxte ontvangst en Stefan Pop bedankt voor de presentatie.
Oh ja, uiteraard ook Eelco Vellema, de man van het geluid, bedankt!

En nu?
23 januari hoor ik of ik bij de laatste 8 zit en door ben naar de volgende ronde (kwart finale).
Ben benieuwd.