De nieuwe website van zOem is live.
Ik was verantwoordelijk voor concept, webdesign, fotografie en zelfs een klein deel copywriting.
De tekstuele inhoud op de content-pagina’s van de site zijn door zOem-oprichters Louis en Marc gevuld.

Mooi verhaal
Al een tijdje was ik op de achtergrond betrokken bij het inspirerende verhaal van zOem.
Dat verhaal is het mogelijk maken van elektrisch deelvervoer voor buurt en bedrijf.
Een prachtig, simpel concept dat duurzame mobiliteit goedkoop, toegankelijk en leuk maakt.

Vanuit enthousiasme naar een opdracht
Door mijn enthousiasme over het concept ben ik bij zOem betrokken geraakt.
Erg mooi was het om te merken dat vanuit die betrokkenheid, enthousiasme en vertrouwen aan mij werd gevraagd of ik de nieuwe site van zOem wilde maken.
Leuk!

Over de nieuwe site
De nieuwe site biedt zOem meer mogelijkheden om haar verhaal gedeeld te krijgen.
Bovendien zijn Louis en Marc, de mannen achter zOem, nu makkelijker in staat de site zelf te updaten.

Qua indeling van de site heb ik gebruik gemaakt van een bestaande WordPress template.
Deze heb ik op basis van het verhaal van zOem aangepast.
Ook heb ik de foto’s geschoten die op de homepage te zien zijn.
Op deze foto’s worden verschillende zOem-leden in hun eigen wijk getoond.

Verder heb ik de site een vrolijk gevoel meegegeven met als hoofdkleuren wit, blauw en groen.
De reden voor dit ‘vrolijke gevoel’ is dat dat het sterkst naar boven kwam bij het verhaal van zOem-oprichters Louis en Marc:
Dat zOem een concept is waar ze zelf vrolijk van worden.

Lessen
* Eigen hosting-partij
Voortaan doe ik alleen nog maar projecten bij mijn eigen hosting-partij.
In eerste instantie was het bij dit project de bedoeling dat de site bij een andere partij gehost werd.
Doordat bij die partij geen telefonisch contact mogelijk was ging er veel energie en tijd verloren.
Niet erg duurzaam dus.

* Meerdere disciplines beheersen is een kracht
Ik vond het erg leuk om binnen 1 project verantwoordelijk te zijn voor zowel concept, interaction design, webdesign, fotografie als ook een klein deel copywriting.
Het voelde erg krachtig om vanuit al die disciplines mee te kunnen denken en snel te kunnen schakelen.
Geen overleg tussen 5 verschillende personen maar gewoon 1 persoon die alles doet.

* Vooraf duidelijk maken van voordelen en nadelen WordPress
Ik heb er voor gekozen om vooraf duidelijk bij Louis en Marc aan te geven wat de voordelen en nadelen van WordPress zijn.
Een duidelijk verhaal vooraf vind ik fijner dan later tegen onverwachte situaties aan lopen.
Sommige websitebouwers doen dit niet omdat het ‘toch altijd goed gaat’ maar ik hanteer altijd de vraag:
Stel je voor dat je zelf de opdrachtgever bent: wat zou jij als opdrachtgever dan fijn vinden?

Louis en Marc, bedankt voor de opdracht, het vertrouwen en enthousiasme.
Veel plezier met jullie nieuwe site!